Van Mukdahan naar Chanuman

25 januari 2018 - Tambon Chanuman, Thailand

Vanmorgen na het ontbijt vroeg vertrokken was nog voor acht uur wordt een warme dag 34 graden. Als we de stad uit fietsen zijn er nog al wat hoogte verschillen soms klimmen we tot 100 meter. We kunnen op een fietspad dit is voor Thailand een opsteker de oude koning heeft het fietsen nogal promoot daar hebben wij nu de voordelen van, de fietspaden worden niet veel gebruikt. Als we een school naderen is de juffrouw met de kinderen het afval om de school heen aan het op ruimen. Ze vind het leuk om even Engels te spreken ze vraagt van waar we vandaan komen en waar we heen gaan. Dit vertaald ze weer aan de kinderen in het Thais de kinderen kennen ook een paar Engelse woorden hello how are you, en what is your name als we alles beantwoord hebben fietsen we weer door. Het is oogst seizoen voor het suikerriet we komen vele vrachtwagens tegen met hoog opgestapeld rietsuiker. De route is niet langs de Mekong er missen een paar bruggen in de fietspad langs de Mekong dus kunnen we niet door fietsen moeten dan telkens terug naar de hoofd weg deze volgen wij dus maar. We komen ook nog een paar vakantie fietsers tegen zij gaan de andere richting uit. Bij 45 km gaan we wel op naar de Mekong zien of we een slaap plek voor vannacht kunnen vinden. We hebben een resort gevonden aan de Mekong in de middel of now where prachtig in de natuur, gelukkig hebben de buren een restaurant maar dat is ook bijna 2 km verderop. Ons uitzicht is op de Mekong er zijn vele vissers boten (kano's vanuit deze boten vissen ze).De Mekong is bijna niet bevaarbaar zitten vele ondiepten in stroomt heel erg we zien alleen vissers boten en zo nu en dan een boot die mensen van Laos overvaren visa versa en natuurlijk de vrachtbootjes op en neer. Verder is er geen vaarverkeer op de Mekong, door de verschillende dammen met waterkrachtcentrales is de waterstand nogal wat gezakt. We genieten van de vogel geluiden om ons heen en we horen ook het waterstromen van de Mekong. Verder is het stil.

Groetjes en liefs Ale en Jelkje