Van Huế naar Nimh Binh

31 januari 2019 - Ninh Binh, Vietnam

Hallo we zijn wat laat vandaag met het verhaal. Gisteren hadden we een reisdag, smorgens met de fietsen door de wasserij is weer een prachtig iets je komt aan fietsen dan zitten er al drie mensen in de rij we mogen de fietsen neer zetten. Als we aan de beurt zijn wordt er een briefje van twintigduizend te voorschijn gehaald dat kost het per fiets wij knikken dat het okee is. Dan begint het wassen als de fietsen klaar zijn zijn we in euro's nog geen euro kwijt. Dan op naar de fietsenmaker want de versnelling is niet helemaal goed van een fiets. We komen aan is het een andere fiets maker dan we op hadden gezocht maar  een fietsmaker is een fietsmaker denk je ? Een tien minuten bezig zegt hij klaar het kost veertigduizend wij zeggen het is niet klaar en dat is veel te veel wat je vraagt, dan geven we hem voor de moeite toch wat geld maar de versnelling is niet klaar. Onverrichter zaken terug naar het hotel de tassen in pakken en uitchecken, de tassen kunnen zolang in de kast we worden vanmiddag opgehaald vanaf het hotel. We besluiten te gaan wandelen, ondertussen een markt bezocht, een bakje koffie gedronken bij de rivier gezeten dan nog een hapje eten en terug naar het hotel wachtend nog wel een paar spelletje kaarten. Dan komt er een scooter aanrijden die haalt ons op voor de bus we volgen haar op de fiets. Bij het reisbureau aangekomen zitten er al meer mensen te wachten er staat ook een paggagiersbusje daar gaan de backpackers in en de dame zegt tegen ons waight here, als het busje terug komt is het vol wij al zo iets van he, de fietstassen kunnen achterin en you follow us dus wij er achteraan op de fiets we gaan een mooi stuk door de stad bij een groot benzinestation staat de bus. Dan de bagage uit de bus halen en wordt tegen ons gezegd deze bus gaan jullie in we wijzen naar onze fietsen die moeten mee, de man kijkt niet zo blij loopt naar de man van het reisbureau en wijst naar de fietsen ja zegt hij die moeten mee, dan wordt er weer bagage uitgehaald de fietsen er eerst in dan worden ze vast gezet met de grote backpackers rugzakken en dat gaat onze bagage erin. Je krijgt je stoel/bed aangewezen. Als we ons hebben geïnstalleerd kijk je om je heen wie er nog meer mee gaan horen we mensen Nederlans spreken dan maak je natuurlijk een praatje. De bus is niet helemaal vol maar onderweg pikken we nog mensen op, we worden in de avond nog aangehouden door de politie de chauffeur moet zijn papieren laten zien. De reis duurt tien uren dan zijn wij op plaats van bestemming er gaan meerdere mensen uit de bus wij zetten de fietsen in elkaar de bagage er op en gaan na twee km zijn we bij het hotel dit is gesloten maar we konden bellen en ja de grote hefdeur gaat open, we kunnen onze fietsen binnen in het hotel zetten bagage er af, en worden naar de kamer gebracht moe maar voldaan gaan we nog wat drinken en dan slapen. Er staat nog een filmpje van de markt bij, en ook een foto van het branden op straat, namaak geld en papieren worden op staat verbrand om zo het oude jaar achter te laten.

Groetjes en liefs Ale en Jelkje

1. Henny:
    31 januari 2019
    Wat weer een fantastisch avontuur! En wat zijn die markten toch elke keer weer bijzonder met alles wat er te koop is, kleurrijk en prachtig fruit. Nog veel plezier, liefs van ons.