Dagje Koh Jum

17 januari 2024 - Koh Jum, Thailand

Dit is onze laatste hele dag op dit eiland, vanmorgen van de gastvrouw weer een lekker hapje sticky rijst met cocos en een pannenkoekjes. We hebben nog een yoghurtje en een kopje koffie gehad. Dan de fietsen weer gereed maken voor een tochtje, onderweg kwamen we de apen tegen was toch nog een  hele groep. De mensen hadden het al  weer druk  in de groente tuin, met water geven en een stuk om hakken. Door fietsend komen we op de drie sprong waar we naar toe wilden, hier gaan we op naar weer een vissersdorp. De weg erheen was goed berijdbaar maar er stonden ook allemaal nette woningen, op het eind is een pier en nog een heel smal weggetje naar rechts.  We rijden eerst door tot het eind van de pier, er waren veel mensen een groepje was bezig het cement uit emmers te tikken. er waren mannen bezig op de steiger en op het dak. Maar er was ook een groepje vrouwen de een was aan het vissen de anderen voor een sociaal praatje. Ze vinden het leuk als je met hun contact maakt dus we delen pepermuntjes uit en dan glunderen ze allemaal, we maken wat foto's, en dan krijgen we van de oudste vrouw allemaal een paar partjes dorian. Als we nog over de zee uitkijken zien we een boot te dicht bij de kant die er zonder hulp niet weg kan de wind duwt  de boot telkens weer naar de kant. Dan komen er sterke vrouwen die duwen en duwen en dan komt de achterkant van de boot in dieper water en kan de kapitein de motor weer dieper krijgen zodat hij weg kan varen. Dan gaan we groetend de pier af en het kleine weggetje naar rechts in hier zijn ook weer veel mensen de een is met de netten bezig een ander is een klein katje aan het voeren, en een groepje oude vrouwen is aan het oppassen we komen ogen te kort. Bij een restaurant met b&b gaan we een bakje koffie  drinken, het eerste wat je moet doen is je schoenen uit we lopen naar achteren daar is het terras met uitzicht op de pier en het water. De oude dame die ons de koffie geeft zit later achter haar bureau met de kat voor haar de papieren bij te werken. Dit haven dorpje verlaten we weer met een klimmetje, de volgende stop is de winkel daar komen we bekenden tegen van de boottocht. We wisselen wat nieuwtjes uit zei gaan morgen dit eiland ook verlaten, de boodschappen gekocht en dan op naar ons huisje. De broodjes uit de winkel worden opgegeten en de yoghurt  gaat erachter aan. We hebben smiddags de kaarten weer op tafel en we moeten een accommodatie voor morgen uit zoeken .

Groetjes en liefs Ale en Jelkje

1. Rigt:
    17 januari 2024
    Jim sjogge en belibje in hiele protte!
    En lekker ite, wat wol je noch mear.
    Wij kinne mei genietsje fan de moaie ferhalen.
    Groet Melle en Rigt
  2. Jelkje Kloosterman Pilot:
    17 januari 2024
    Alle dagen wer wat oars, oant moarn.
    Lekker sliepe fannacht.
  3. 18 januari 2024
    Volhouden en doorgaan, prachtig. Later maar weer kaarten in de Hossebos.