Van Hai Phong naar Hai Duong

10 februari 2019 - Hải Dương, Vietnam

Vanmorgen niet heel vroeg kwart over negen uitchecken tassen op de fiets en gaan we wilden op staat nog een ontbijt doen. Als we bijna bij het treinstation zijn is daar een eetgelegenheid. Ale aan de noodlesoep en ik een broodje met ei. Zo we daar zitten is het een komen en gaan van auto's en scooters maar ook vrachtwagens die bij het station iets moeten halen of brengen. Dan in eens horen we een ander geluid de trein komt er aan er staat een man met een vlag en een fluitje voorop, hij moet de mensen, auto's, scooters toe fluiten want ze kunnen er nog snel voor langs of ze moeten stoppen.  Er staan geen hekken langs het spoor zoals bij ons. Als we dit hebben vast gelegd en het eten op hebben beginnen we onze reis. Het is niet heel druk op de weg vanwege de Tet maar er rijden al wel weer vrachtwagens en voor veel mensen zijn de vrije dagen nu officieel over. Maar het was zondag dus nog veel was dicht morgen zal het wel behoorlijk druk zijn. We komen over industrie terreinen langs rijstvelden en door dorpen de km trappen we weg, gaat gemakkelijk met de wind in de rug, als we de afslag naar ons hotel hebben zitten er weer vijftig km op. In het hotel was er niemand die Engels kon spreken dan wordt er iemand van straat geplukt om te vertalen. We kunnen een nacht slapen voor twaalf euro. Vanmiddag nog op de fiets voor een eetgelegenheid die was dichtbij de markt dus eerst eten en dan de markt over. Dan fietsen we weer naar de straat van ons hotel daar gaan we op een terras een spelletje kaarten en wat drinken. Als we daar een tijdje zitten komen er toch wat nieuwschierige buren vragen waar we vandaan komen hoe we heten hoe oud we zijn als de vragen zijn beantwoord gaan ze weer naar huis en kunnen wij verder kaarten. Blijft bijzonder als je bevindt onder de gewone Vietnamezen.

Groetjes en liefs Ale en Jelkje.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl