Van Siem Reap naar Battambang

18 februari 2016 - Krong Battambang, Cambodja

Vanmorgen door de wekker gewekt half zes om zes uur ontbijt speciaal voor ons vroeger gekomen dan om half zeven staan we voor het hotel we worden gehaald voor de boottocht. Als het bijna zeven uur is gaat Ale naar het boekingskantoor om te vragen wanneer ze ons op halen o ze komen zo. Kwart over zeven komt er een scooter" follow my "de dame brengt ons naar de halte van de bus, hier staan al meerdere mensen te wachten. Dan arriveerden er twee busjes hier moesten onze fietsen ook nog bij in maar niet getreurd alles werd er in gepropt. Dan over een hobbel weg naar de haven daar aangekomen staan er vele koopdames met brood en water. Velen kopen nog een ontbijt en dan kunnen we in de boten twee gaan er naar Battambang onze fietsen als laatst deze liggen op het dak. Dan begint onze vaartocht bijna allemaal toeristen maar onder weg pikken we nog wat lokale mensen op. Dit is weer een heel avontuur onderweg veel groen waar we door heen varen, soms lijkt het wel dat we door een groentetuin varen. Zo nu en dan even stoppen en de schroef leeg halen van al de waterplanten. Halverwege een stop gemaakt konden we wat eten en drinken kopen en een plasje in een toilet boven de rivier doen.
Onderweg pech met de motor, liggen we ineens stil, een collega schipper kwam helpen en samen hebben ze het probleem opgelost
De reis vervolgend komen we in een smaller gedeelte van de rivier hier is het ook niet zo diep en dan ineens staan we weer stil, we zitten vast op de bodem.
Doordat de boot op de grond vastliep is de schroef verbogen, dus de schroef demonteren, met een moker weer redelijk recht slaan en er weer onder monteren.
We hadden ondertussen al even op de kaart gekeken, maar hier in deze buurt hoefden we geen hulp te verwachten, er woont niemand.
Dan een man of 10 van boord gesprongen en de boot vlot trekken. De tocht is super en duurt de hele dag alleen ben je dan wel blij dat de boot weer vaart. We komen door jungle, over een groot meer, door een zeer smelle en ondiepe rivier, langs vissers, langs veeboeren, bouw boeren, twee maal door een floating village .We zien de armoe van het p!atteland, maar ook de rijkdom van hun gemoedelijke en tevreden bestaan van deze mensen. De reis maak je met allemaal nationaliteiten Cambodjaanen Hongaarse Duitsers Oostenrijkers Fransen Nederlander Belgen Chinezen Balinees en twee Friezen . De reis zou vijf uren duren maar het werden er een paar meer we hebben er negen uren over gedaan maar wel een mooie dag.
Groetjes en liefs Ale en Jelkje

1. Feike en José:
    22 februari 2016
    Wauw Ale en Jelkje, wat een belevenis. Lijkt me machtig om daar zo te varen in de bush bush. Dat is weer eens wat anders dan op de fiets:). En ook nog 4 uurtjes gratis extra plezier;)